Project Portfolio
Jakby ukryta na wzgórzach
czas trwania czytania: 5 minuty

Na toskańskiej wsi udało się w ciekawy sposób „ukryć” willę zaprojektowaną przez Storm Studio. Plan budynku wpisuje się w orografię miejsca, w którym go zrealizowano, a zastosowane materiały nawiązują do otaczających go kolorów. Stylistyka jest natomiast interpretacją lokalnej tradycji we współczesnym wydaniu.
W otoczeniu typowego dla toskańskiej wsi krajobrazu o olbrzymiej wartości środowiskowej i podlegającego ograniczeniom krajobrazowym stoi willa zaprojektowana przez pracownię Storm Studio Architecture.
Projekt bazuje na nieukończonym budynku z lat osiemdziesiątych. Charakteryzuje się poziomym ustawieniem i bryłami, które „rozpościerają się” po ziemi, sprawiając, że tarasy i linie ściśle współgrają z krajobrazem oraz orografią tego miejsca.
„Staraliśmy się oddać ducha lokalnej tradycji architektonicznej w najszerszym tego terminu znaczeniu”, objaśnia Stefano Benatti, współzałożyciel Storm Studio Architecture. „Przyglądaliśmy się wymiarowi krajobrazowemu projektu i jego więzi z otoczeniem poprzez geometrie i zastosowane materiały”.
Ograniczenie krajobrazowe wpłynęło na pewne decyzje architektoniczne i te związane z materiałami, ale też podpowiadało niektóre rozwiązania. Do pierwotnej kubatury w projekcie tym dodano piętro przeznaczone na strefę nocną, podnosząc dach, a parter poszerzono, aby przeznaczyć więcej miejsca na salon. Architekci zmienili plan, otwierając pierwotną bryłę na zewnątrz, zwłaszcza w stronę basenu.
Różnice w poziomach oraz nachylenie zbocza wykorzystano, tworząc ściany i nasypy pokryte kamieniem, które przypominają mury z kamienia typowe dla wiejskiej architektury tego regionu. W projekcie tym zamierzano oddać we współczesnym stylu ducha budownictwa tradycyjnego, wykorzystując właśnie odsłonięty kamień na murach obwodowych i tynk w kolorze lokalnej ziemi, zastosowany, by podkreślać główną bryłę, a także lakierowany metal na kominie i na kwietnikach z przodu.
Staranny dobór zieleni pozwala temu budynkowi dodatkowo wtopić się w otaczający go krajobraz. Z myślą o takiej symbiozie zadbano z maksymalną starannością o przestrzenie zewnętrzne, tarasy, progi i wejścia. I zaprojektowano je, korzystając ze specyficznych materiałów. Kolekcję gresu porcelanowego o efekcie kamienia Mystone Pietra Italia20 Beige (w formacie 40 x 120 cm) położono na podniesionej podłodze na większości tarasów, a ta o efekcie drewna, Treverkdear20 w kolorze Brown (w formacie 20 x 120 cm ), również ułożona na podłodze „pływającej”, wyznacza progi i obszary w pobliżu budynku.
„Choć wykonano je we współczesnym wydaniu, są to materiały typowe dla lokalnej tradycji budowlanej. Kamień zastąpiono jednak gresem porcelanowym o grubości 2 cm, który – na „pływającej” podłodze – pozwolił na uzyskanie idealnie płaskich posadzek również na większych powierzchniach. Poza tym gres pozwolił nam na jednolitość i kontrolę barw, a jednocześnie umożliwił rozwiązanie trudności z odprowadzaniem wód powierzchniowych pod „pływającą” podłogą, uzyskując powierzchnie bez przerw, z takim układem i rozmieszczeniem, które są idealne i przetrwają przez długi czas”.

















