People
Kiedy łazienka staje się hedonistyczna
czas trwania czytania: 6 minuty

Palomba Serafini Associati
gumdesign
Różni projektanci, różne wizje. Palomba Serafini Associati opowiadają o tym, jak łazienka, która wcześniej była pomieszczeniem o charakterze czysto funkcjonalnym, stała się przestrzenią emocji, natomiast gumdesign kładą nacisk na powracający trend dbania o siebie oraz na poświęcanie coraz większej uwagi pięknu i równowadze ekologicznej.
Pokój kąpielowy to pomieszczenie, które zmieniło się najbardziej, nie tylko w domu, ale także w przestrzeni publicznej oraz w sektorze hotelarsko-gastronomicznym (HoReCa). Zachodzące zmiany dotyczyły zarówno wykończenia, jak i elementów wyposażenia wnętrza, ale przede wszystkim sposobu postrzegania przestrzeni. W toku tej ewolucji materiały ceramiczne znalazły nowe formy i zapowiada się ich dalszy rozwój. Zwróciliśmy się do designerów, którzy od lat projektują przestrzenie łazienkowe, aby opowiedzieli nam o przyszłych scenariuszach.
Palomba Serafini Associati
„Łazienka przeszła rewolucję kulturową, która rozpoczęła się na początku lat 90. i sprawiła, że pomieszczenie o charakterze czysto funkcjonalnym stało się przestrzenią emocji. Okazało się, że tej części domu można nadać inną wartość estetyczną. Drzwi, które wyznaczały granicę między terytorium hydraulika i architekta, zostały zburzone! Tak oto łazienka stała się nową przestrzenią do projektowania. Armatura sanitarna, do tej pory wyłącznie funkcjonalna, ustąpiła miejsca produktom opowiadającym różne historie, będącym „uczestnikami” nowego rytuału codzienności. Zmieniły się materiały i kolory, a wzornictwo utraciło nieco swój techniczny charakter na rzecz większej sugestywności, odzwierciedlając w ten sposób przejście z hedonistycznej epoki maszyn do ery bardziej refleksyjnej i duchowej. Spośród różnych typów łazienek najbardziej zmieniły się łazienki hotelowe: stały się one ważniejsze od sypialni, spektakularne i atrakcyjne.
Okładziny przestały być czysto funkcjonalne i dzięki swoim właściwościom mogły wywierać wpływ na projekt. Kiedy pojawiły się płytki imitujące naturalne materiały – co miało istotny wpływ na równowagę środowiskową – w łazienkach zaczął królować „trend naturalności”. Dzisiaj gres jest czymś więcej niż tylko okładziną: może być używany jako samodzielny element na półkach, można go też łączyć z wolnostojącymi meblami. Niewielka grubość, a co za tym idzie znaczne zmniejszenie ciężaru gresu, umożliwiło nam jego zastosowanie również w sektorze stoczniowym czy przy budowie wieżowców, gdzie kwestia lekkości ma zasadnicze znaczenie”.
gumdesign - Laura Fiaschi + Gabriele Pardi
„Zmieniły się pragnienia i sposób pojmowania łazienki, który dzisiaj otwiera się i poszerza. Materiały i elementy wyposażenia z biegiem czasu stawały się coraz cenniejsze, w coraz większym stopniu nastawione na równowagę ekologiczną oraz na zapewnianie przyjemności dla ciała i umysłu. To prawdziwy powrót do źródeł: do rzymskich term, łaźni tureckich, miejsc, w których można zadbać o siebie. „Mieszkańcy” łazienki, czyli elementy wyposażenia, wymagają coraz bardziej uważnego i wrażliwego projektowania, ukierunkowanego na funkcjonalność, zrównoważenie ekologiczne i piękno jako źródło wellness. Są to elementy wyposażenia pozbawione konkretnego przeznaczenia (dla domu bądź branży hotelarskiej), ponieważ powstają one z własną, wyraźnie zdefiniowaną siłą projektową. Powierzchnie łazienek wzbogaciły się o motywy dekoracyjne dzięki innowacjom technologicznym w zakresie druku i dzięki nowym materiałom, takim jak tapety, za pomocą których można tworzyć nowy alfabet projektowy.
Materiały ceramiczne to kolejny obszar, w którym zachodzą zmiany. Kochamy ten materiał i nie chcemy go ukrywać ani „przebierać” za coś innego, pragniemy tylko podkreślać jego wewnętrzną naturę. Dzięki temu kolor i naturalna faktura mogą być z powodzeniem wykorzystywane zarówno na posadzkach, jak i na okładzinach w budynkach mieszkalnych i w przestrzeniach o innym przeznaczeniu”.

















