<link rel="stylesheet" href="/static/CACHE/css/a9f821c8cc3d.css" type="text/css" media="screen, projection">

Jak będą wyglądać nowe nawyki życiowe

Zmiana naszych nawyków miała nagły i drastyczny charakter; w kilka miesięcy zdaliśmy sobie sprawę, że najprawdopodobniej już nic nie będzie wyglądać tak jak wcześniej. Wiele firm badawczych i uczestników rynku dokonuje przeglądu zmian, ujawniając nowe trendy.

Jak będą wyglądać nowe nawyki życiowe

Jedną z nich jest EXS Italia - spółka headhuntingowa w Gi Group, która po wznowieniu aktywności po pandemii przedstawiła wyniki badania opartego na szeregu wywiadów z dyrektorami generalnymi kilku znanych marek wyposażenia wnętrz.

 

Przestrzenie wspólne i tzw. co-living

„Środki izolacji społecznej sprawiły, że Włosi musieli przemyśleć, jak powinny wyglądać ich domy i jakie są w związku z tym ich potrzeby – objaśnia Filippo Cesarino, Practice Leader w EXS Italia – (…). Choć od jakiegoś czasu mieliśmy już do czynienia ze zbieżnością przestrzeni i komfortu domowego w miejscach pracy, teraz ta zbieżność zaczyna mieć charakter dwukierunkowy: przestrzeń robocza zaczyna „zabierać” część naszych domów. Komfort, który do tej pory często uważany był za coś dodatkowego, z czego można zrezygnować, nabierze większego znaczenia”.

Takie nowe tendencje potwierdza rynek nieruchomości: potrzeba przeorganizowaniaprzestrzeni domowej w zależności od bezpieczeństwa i możliwości wykonywania pracy zdalnej; równoczesne wykonywanie różnych aktywności w domu – od zabawy po naukę, od gotowania po pracę – w tych samych pomieszczeniach; wzrost potrzeby tzw. „co-livingu”; coraz większa potrzeba przebywania na otwartym powietrzu i organizacji przestrzeni zewnętrznej mającej być czymś w rodzaju przedłużenia pomieszczeń domowych.

 

Najpierw przebudowa, dopiero potem sprzedaż

Analizując wpływ lockdownu na nowe oferty mieszkaniowe, dostępne już w Mediolanie, agencja pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, Abitare&Co, specjalizująca się w nowych budowach w stolicy Lombardii, odnotowała znaczny wzrost aktywności na poziomie techniczno-projektowym w celu wprowadzenia zmian w nieruchomościach jeszcze przed wprowadzeniem ich do sprzedaży. Wiele inicjatyw obejmowało duży udział mieszkań o niewielkich rozmiarach lub takich, w których nie przewidziano balkonu. Zmiany przewidują połączenie dwóch jednostek tak, aby utworzyć jedną, ale z przestrzenią zewnętrzną. W innych przypadkach dokonano przebudowy mieszkań, aby uwzględnić w nich przestrzenie przeznaczone głównie na pracę zdalną. Nawet dachy są przeprojektowywane, aby maksymalnie wykorzystać je jako miejsca do wypoczynku lub rozrywki. Nowi nabywcy proszą o mniejszy salon, aby możliwe było zastosowanie większego balkonu i większej kuchni.

 

Przestrzeń użytkowa o olbrzymi znaczeniu

„Dom bowiem to nie tylko nieruchomość”, mówi Paola Caniglia, Head of BU Retail w BVA Doxa, „to również przestrzeń użytkowa, elektronika użytkowa, umeblowanie, rozrywka i wiele więcej”.

Podczas lockdownu wyszła na jaw dysfunkcjonalność wielu obecnych domów, zwłaszcza ze względu na wpływ intensywnej i przypuszczalnie mającej jeszcze trochę potrwać pracy zdalnej, i to kilku członków rodziny w tym samym czasie.

Zmiana lub przebudowa domu będzie wymagała dłuższego czasu i większych nakładów finansowych (nawet jeśli popytowi temu sprzyjać będą zachęty podatkowe - komentarz redakcji), szybciej nastąpi jednak zmiana części umeblowania w celu utworzenia wcześniej nieistniejącego stanowiska pracy lub zwiększenie jakości połączenia Wi-Fi we wszystkich pomieszczeniach lub nawet zaopatrzenie się w większe telewizory i „inteligentne” artykuły gospodarstwa domowego. Pandemia spowodowała również, że do naszych mieszkań „przeniosły się” siłownie, sale kinowe czy sale koncertowe i maksymalnie wykorzystujemy teraz ofertę programów „on demand”, sprzyjając nowemu popytowi. Zmiany te zwiększą również obecność przestrzeni wspólnych, które można by wykorzystać do takich celów, ale też do wspólnej pracy.

Tak wynika z ostatniego badania BVA Doxa dotyczącego możliwych Scenariuszy rynku w 2020 roku.

Może Cię również zainteresować…