Marazzi na DESIGN FOREVER, wystawie Elle Decor zorganizowanej z okazji 60-lecia istnienia „Salone”

czas trwania czytania minuty

Paolo Brambilla, współzałożyciel pracowni Calvi Brambilla, opowiada nam o wystawie w Palazzo Bovara i pracy wykonanej z materiałów architektonicznych, a w szczególności z ceramiki Marazzi.

Design Forever to hołd z okazji 60. rocznicy istnienia „Salone”; dokładnie 24 września 1961 roku grupa producentów mebli podjęła wyzwanie, które okazało się niezwykle trafione i cenne dla całej branży projektowania wnętrz. Wykonanie instalacji powierzono znanej mediolańskiej pracowni, by potwierdzić, że dobre wzornictwo jest uniwersalne i ponadczasowe.

Obecność Elle Decor w Palazzo Bovara to już niemal tradycja, ale w tym roku okazja jest szczególna…
Livia Peraldo Matton, dyrektorka Elle Decor, zaangażowała nas do realizacji Design Forever, wystawy będącej hołdem dla historii „Salone”. Dobór eksponatów na wystawę był bardzo staranny: staraliśmy się stworzyć niekonwencjonalny dialog dawnych mistrzów z utalentowanymi młodymi ludźmi, pochodzącymi zarówno z Włoch, jak i z innych krajów, którzy na nowo interpretują wartości i przekaz włoskiego wzornictwa.
Instalacja obejmuje różne pomieszczenia, do których przedmioty i materiały wybraliśmy we współpracy z różnymi firmami; staraliśmy się uniknąć efektu vintage czy muzeifikacji. Dobre wzornictwo jest ponadczasowe: takie przesłanie chce przekazać ta wystawa.

Jak pracowało się w zabytkowych pomieszczeniach budynku z drugiej połowy XVIII wieku?
Podkreślając ich znaczenie, a jednocześnie potwierdzając absolutną wartość tego, co współczesne; również w tym przypadku dialog pozostaje otwarty i podsuwa rozwiązania, które wcale nie są oczywiste.
Wystawę otwiera instalacja zaprojektowana przeze mnie i Fabia Calviego, po czym przechodzimy do interaktywnej instalacji opracowanej przez digital art studio Kokoschka Revival.
Dalej mamy kolejno cztery sale, w których pod hasłem prowokacji zaprojektowaliśmy również cztery propozycje aranżacji wnętrz: Pure, Mobile, Bold i Hybrid. To tu ceramika Marazzi uczestniczy w opowieści o tym odwiecznym związku pomiędzy przeszłością a przyszłością, nadając mu swoją osobistą interpretację. Pierwszym napotkanym tu elementem jest pokrywająca powierzchnię recepcji płyta Puro Marazzi Antibacterial The Top, o grubości 12 mm, w nowym wariancie Travertino Classico, wykonana przy użyciu innowacyjnych technologii, które w tym przypadku gwarantują najwyższe właściwości antybakteryjne powierzchni.

To dobre wprowadzenie, by przejść dalej do najważniejszego punktu wystawy…
W sali Bold elementy wystroju czerpią inspiracje z natury; są miękkie, płynne i ciepłe, a tłem dla nich jest surowa przestrzeń, w której dominuje metal. Na podłogę z gresu porcelanowego wybraliśmy płytki Mystone Ceppo di Gré w dwóch kolorach – Greige i Grey – ułożone naprzemiennie, przez co tworzą wzór równobocznych trójkątów.
W tym pomieszczeniu oddano pamięć Cini Boeri i jej metalowym ścianom. Wybraliśmy efekt „lastryko”, ponieważ byliśmy jednymi z pierwszych, którzy zaczęli go używać: ten doskonały kamień lombardzki i mediolański potwierdza nasz związek z tradycją architektoniczną i budowlaną miasta.

W sali Pure znajdują się designerskie przedmioty o prostych kształtach; jest ona całkowicie biała, zaskakująca i wesoła. Ściany pokryte są włochatym materiałem, a podłoga jest biała jak ściany, ale błyszcząca. Położono na niej kolekcję Grande Solid Color White, z nietypowo „przyciętymi” elementami ceramicznymi.
W przypadku tej przestrzeni nawiązano do jednokolorowych domów z lat 70. autorstwa Nandy Vigo. W szczególności do „Casa Bianca” (Biały Dom), który z kolei był ewolucją pracy wykonanej przez projektantkę we wnętrzach willi „Lo scarabeo sotto la foglia” (Chrząszcz pod liściem), domu kolekcjonera Giobatty Meneguzzo zaprojektowanego przez Gio Pontiego.

Koncepcja ta skłania do refleksji nad tym, jak w ostatnich latach zmieniła się przestrzeń domu
W sali Hybrid, ostatniej na trasie zwiedzania, zainscenizowaliśmy przestrzeń, w której poszczególne funkcje mieszkania nie są od siebie oddzielone, lecz się przenikają – praca, odpoczynek, zabawa, spotkania – współistnieją bez zakłóceń, a umieszczone w niej designerskie przedmioty są w najwyższym stopniu nieszablonowe i ekstremalne; wymykają się tradycyjnym klasyfikacjom, aby otwierać się na nowe interpretacje.
W tej sali, od pewnej wysokości ścian w górę, można podziwiać piękno architektury XVIII wieku, z kolumnami i zdobieniami z tamtej epoki. Ściany, które zamykają tę przestrzeń, są pokryte boazerią składającą się z cegiełek z gresu porcelanowego w małym formacie (5 x 15 cm) w kolorze Blu, o błyszczącej powierzchni; jest to kolekcja Crogiolo Rice, której nieregularna tekstura przypomina rękodzielnictwo.
Prace na małym formacie nabierają prowokacyjnego znaczenia i kontrastują z elegancją XIX-wiecznych stiuków.

Zamysłem było eksperymentowanie z materiałami, dzielenie się przekazem, który znacznie odbiega od tego, co można znaleźć na targach czy w salonie wystawowym.