<link rel="stylesheet" href="/static/CACHE/css/ad95a10e22be.css" type="text/css" media="screen, projection">

Nowe powierzchnie? Kreatywność budowana jest już w trakcie produkcji

Manuela Bonaiti i Emma Clerici to założycielki Baolab, powstałego w 2007 roku w Mediolanie studio projektowania strategicznego, które pracuje na rzecz firm nad kolorami, materiałami i powierzchniami oraz wyznacza przyszłe trendy. Dzięki swym bogatym doświadczeniom są one coraz bardziej przekonane, że kreatywności nie można oddzielić od głębokiej znajomości procesów produkcyjnych.

Nowe powierzchnie? Kreatywność budowana jest już w trakcie produkcji

Od tego, co niematerialne po to, co materialne: jaka jest Wasza misja?
Punkt wyjścia w naszej pracy stanowią takie pojęcia jak „strategia”, „marketing”, „cel”, „pozycjonowanie”, ale proces twórczy nabiera konkretnego charakteru w paletach kolorów, materiałach, wykończeniach, elementach materialnych. Nasza biblioteka materiałów wyraźnie świadczy o pracy, którą wykonujemy każdego dnia; ściany naszej pracowni w miejscowości Brera są w całości pokryte mnóstwem szuflad i przegródek, a w każdej z nich znajduje się inny materiał. To wszystko jest źródłem naszej inspiracji i pozwala nam wyznaczać kierunki badań, które później wykorzystujemy w pracy na rzecz naszych klientów(a są to, między innymi: Audi, Bulgari, Luxottica, Moleskine, AGC, Technogym, Et. al., Bormioli i wielu innych).


Jak wygląda praca nad materiałami? Od czego zaczynacie?
Zawsze bardzo zależy nam na zrozumieniu, jaki jest potencjał danego materiału, dlatego naszymi pierwszymi rozmówcami są pracownicy działów badawczo-rozwojowych firm. Narzędzia, maszyny, które nadają materiałom konkretny charakter, są zawsze najważniejsze i to od nich należy zacząć. A nasze działania można podzielić na dwa obszary: jeden związany z estetyką, tym, co możemy przedstawić dzięki kolorom czy wykończeniom, a drugi dotyczy procesu produkcyjnego. Dzięki współpracy z wieloma firmami produkcyjnymi przy każdej pracy przekonujemy się, że fabryka to powód do dumy danej marki, o którym opowiada się z pasją. W tej złożoności i dużej liczbie etapów całej realizacji, odkrywanie, że dana prasa potrafi tłoczyć pod zupełnie innym kątem nachylenia, a kąt ten może zapewnić na powierzchni zupełnie nowe efekty świetlne, jest dla nas prawdziwą innowacją – to jest właśnie twórczość procesu, tak wyjątkowa, bowiem to ona otwiera nowe horyzonty.

Często, gdy powstrzymują nas standardy czy ograniczenia ekonomiczne, trudno jest uwolnić energię projektów tworzonych przez techników, którzy pracują na maszynach i procesach, ale należy zawsze im przypominać, że przyczyniają się oni do rozwoju twórczego i że ich pracy przypisuje się dużą część piękna danego produktu.
 

Powierzchnie duże lub małe: jak pracuje się nad skalowalnością?
W pracy nad materiałami relacja z wymiarami czy skalą ich realizacji stanowi jeden z elementów wspierających projekt. My pracujemy nad KMW – czyli kolorami materiałów i wykończeniami – a dla specjalistów z tej dziedziny fakt, że kolor ma swoją objętość i, w zależności od tego, na ile jest on wykorzystywany, nadaje on produktowi zupełnie inny charakter, to pewnik. W pracy nad materiałami, przy przejściach od tego co małe do tego, co duże, należy więc zawsze uważać na paletę barw. Z tkaninami jest łatwiej, ponieważ są one przeznaczone do produkcji w postaci rozciągniętej, w rolkach o dużych rozmiarach. A również wzory potrafią wiele zmienić w pracy w różnej skali. Zmiany wielkości wpisują się w znaczenie i tożsamość estetyczną produktów: jeśli pracuję na skórze, mam świadomość tego, że może ona pokryć produkty albo rozmiarów sofy albo drobnego akcesorium, a jeśli będę zajmować się płytą, wiem, że zostanie ona umieszczona w fizycznej przestrzeni, może wręcz stanowić całą elewację, więc nawiązuję do szeregu zupełnie odmiennych wartości, które mają silny wpływ na projekt i pozycję tworzonego materiału.
 

Czy w tym momencie przemiany można podążać za trendami?
Panująca sytuacja sanitarna obaliła pewne paradygmaty. Jednym z aspektów, który został obalony, jest nasz stosunek do życia domego i przedmiotów; relacja sensoryczna wzrosła, a relacje międzyludzkie odnotowały spadek. To, co znajduje się tuż wokół nas, ma znaczenie, a im bardziej przechodzimy do dynamicznych relacji wirtualnych, tym więcej przedmiotów staje się dla nas cennych. Spędzamy również więcej czasu w domu i to sprawia, że coraz większe jest w nas poczucie dbałości (a to przekłada się na większe zwracanie uwagi na nietrwałość, czystość, konserwację). Ta skłonność do doceniania materialności, na którą zwracamy większą uwagę, to trend, który sprawi, że produkty będą miały coraz bardziej narracyjny charakter.

Skutkiem przyspieszenia działań w wyniku obecnej wyjątkowej sytuacji jest także powrót do podstawowych potrzeb, do kontaktu z naturą, przebywania na świeżym powietrzu. Pojęcie wyraźnej granicy między wnętrzem i tym, co zewnętrzne, uległo nieodwracalnej zmianie, co w przypadku materiałów będzie miało istotne znaczenie: zmieni bowiem panujące kanony materialne, chromatyczne i funkcjonalne.

Może Cię również zainteresować…

Inspiracje, poza powierzchnią

Od niewielkiego projektu wnętrz po skalę architektoniczną: duże formaty uwalniają kreatywność projektantów i zachęcają do nowych ...

Dowiedz się więcej!