People

Pomieszczenia hybrydowe tworzone z myślą o wspólnym spędzaniu czasu

czas trwania czytania: 5 minuty

Kuchnia i salon jednym dzięki gresowi porcelanowemu - 1
Patricia Viel

wywiad z Patricia Viel

Pracownia Antonio Citterio Patricia Viel stworzyła instalację salonu Marazzi na Milano Design Week. Środowisko domowe, przytulne i zachęcające do wspólnego spędzania czasu, w którym przestrzeń kuchni stanowi – dzięki wykorzystaniu materiałów ceramicznych – jedność z salonem. Przestrzeń, w której celebruje się nie kuchnię, ale gotowanie, nie salon, ale przebywanie razem.

Kuchnia to od zawsze miejsce relacji, które w swojej historii typologicznej odzwierciedla ewolucję społeczną i technologiczną, a także różnorodność kultur w nieustannym i owocnym napięciu między tradycją oraz nowoczesnością. To środowisko eksperymentów i innowacji, odzwierciedla dziś hybrydowy i wszechstronny styl życia, doskonale wyrażany przez koncepcję „Living Kitchen”: dynamiczne połączenie kuchni z salonem, miejsce otwarte i stanowiące centralny punkt mieszkań. W oparciu o taką koncepcję pracownia Antonio Citterio Patricia Viel stworzyła instalację na rzecz mediolańskiego salonu Marazzi, pokazując wszechstronność kompozycyjną kolekcji Mystone Travertino w wersji Navona, w tym przypadku w formie owalnej błyszczącej mozaiki, i mocno połyskującej kolekcji Crogiolo Rice w odcieniu Natural (formaty 5 x 15, 7,5 x 20 i 15 x 15 cm). Z kolei Mystone Travertino Silver wybrano na kuchenny blat.


Z jakiej koncepcji wywodzi się ten projekt?
„Celem”, objaśnia architektka Patricia Viel, „było stworzenie środowiska domowego, przytulnego i zachęcającego do wspólnego spędzania czasu. Przestrzeń kuchni stanowi niemal jedność z salonem, a więź pomiędzy tymi dwoma pomieszczeniami wzmocniono poprzez zastosowanie materiałów i barw, które są proponowane w obu tych strefach. Nie zabrakło też ciekawych powiązań: na przykład podstawa siedziska zawiera ten sam gres, który znalazł się na blacie roboczym i na ladzie kuchennej. Nowe elementy wystroju wnętrz, ściany z niezbędnymi przyborami i sposób zarządzania tą przestrzenią sprawia wrażenie przynależności, która stymuluje interakcje społeczne. Zastosowanie dębu na stole kuchennym, podobnie jak wykorzystanie gresu porcelanowego – małe formaty Crogiolo Rice i efekt kamienia z kolekcji Mystone, które nawiązują do rzemiosła – zapewniają poczucie ciepła i ponadczasowej domowej atmosfery. Bogactwo materiałów i opracowany format nawiązują do czystości wnętrz orientalnych, bez umeblowania, bogatych wizualnie i wyszukanych, ale w których za całą estetykę odpowiadają okładziny ścian. Mamy tu przestrzeń zbudowaną tylko w oparciu o aranżację wnętrz, w której celebruje się nie kuchnię, ale gotowanie, nie salon, ale przebywanie razem”.


Jakim miejscem relacji stała się obecnie kuchnia?
„Właśnie «relacja»”, kontynuuje Viel, „jest tym właściwym słowem. Ciekawym aspektem kuchni jest jej relacja z otoczeniem, staje się ona bowiem reprezentatywnym świadectwem różnych epok i stylów życia. Właśnie to jest jednym z najbardziej fascynujących aspektów w projektowaniu kuchni: jest to symbol przemian społecznych, odzwierciedlany lub, w pewien sposób, wręcz przewidywany przez designerów i architektów. W latach 70. kuchnia była przestrzenią prywatną, którą skrywano, dziś natomiast jest czymś, czym warto pochwalić się przed znajomymi, co staje się jednością z przestrzenią do spotkań, jaką wcześniej był wyłącznie salon. To właśnie chcieliśmy przekazać w tym nowym projekcie”.


Jaką rolę mają materiały ceramiczne w transformacji kuchni?
„Ich olbrzymią zaletą jest ich uniwersalny charakter”, podsumowuje Viel. „Ceramika to wspaniały materiał, jeden z najstarszych i z pewnością najbardziej eklektycznych, potrafiący mieć zarówno charakter «high-tech» pod względem możliwości adaptacyjnych i możliwości badawczo-rozwojowych, jak i z drugiej strony – «low-tech», w swym naocznym pięknie. Są to materiały potrafiące dostosować się do nowych potrzeb i je spełniać”.

zapoznaj się z kolekcjami