Project Portfolio

Robilant Associati: nowe współczesne biura w dawnym budynku przemysłowym

czas trwania czytania: 6 minuty

Rozwiązania z gresu porcelanowego dla biur - 1

2000 metrów kwadratowych połączonych w jedno i przeprojektowanych: staranna renowacja, w ramach której gres położono na podłogach, ścianach i jako wyposażenie wnętrz.

Robilant Associati to jedna z największych włoskich firm specjalizujących się w brandingu i projektowaniu strategicznym, która swą siedzibę ma w Mediolanie, w budynku przemysłowym z 1931 roku, w którym niegdyś produkowano czekoladę. Przez lata, w miarę jak firma się rozwijała, biura zajmowały coraz więcej sąsiadujących ze sobą przestrzeni i konieczne było całkowite przeprojektowanie pomieszczeń, które z czasem przestały być ze sobą powiązane i stały się niezbyt użyteczne. Renowacja wykonana w 2020 roku objęła zarówno wnętrze, jak i część zewnętrzną, ale też jedną z fasad budynku, a realizację jej projektu powierzono pracowni Geert Koster, która wygrała ogłoszony przy tej okazji przetarg.


Obiekt obejmuje dwa piętra, zorganizowane obecnie w efektywny i użyteczny sposób.


Na parterze znajdują się biura typu open space oraz pomieszczenia przeznaczone na spotkania, warsztaty i chwilę relaksu. W części podziemnej znajduje się natomiast strefa socjalna, studio fotograficzne, biblioteka materiałów oraz sala nagrań (a także pomieszczenia techniczne i archiwa). Dodatkowo przewidziano tam pomieszczenia do organizacji wydarzeń, strefy wielofunkcyjne i galerie wystawiennicze.


Całkowita powierzchnia biur – 2000 m2 – oraz różnice architektoniczne i stylistyczne pomiędzy zajmowanymi stopniowo kolejnymi pomieszczeniami wymusiły zastosowanie praktycznych oraz uniwersalnych materiałów. Na okładziny wybrano niemal wszędzie gres porcelanowy, wykorzystując różne efekty strukturalne powiązane szarym kolorem, wszystkie o wysokiej odporności.


Mystone Ceppo di Gré o efekcie kamienia, który nawiązuje do typowych mediolańskich wnętrz, pokrywa podłogi w sali głównej i – z zachowaniem ciągłości – łazienek na parterze, a zastosowano tylko jeden format o średnio-dużych rozmiarach, 75 x 150 cm. Mystone Gris Fleury, zainspirowany naturalnym francuskim kamieniem, wybrano natomiast w dwóch różnych formatach (30 x 60 cm i 60 x 120 cm) do łazienek dla gości i do części podziemnej. Obie kolekcje tworzą wyszukane powierzchnie o efekcie kamienia, w dwóch różnych odcieniach, średnioszarym i ciemnoszarym. Wykonano je w technologii High Performance, więc idealnie sprawdzają się one do pomieszczeń często uczęszczanych.


Podłoga w studiu fotograficznym została pokryta kolekcją niestandardową z równie odpornego technicznego gresu porcelanowego; efekt surowego szarego cementu idealnie pasuje do tego pomieszczenia.


Gres zastosowano nie tylko jako okładzinę ścian i podłóg, lecz także jako materiał wykończeniowy umeblowania: dzięki uniwersalności projektowej dużych cienkich płyt lada w recepcji została pokryta gresem o efekcie metalu z gamy The Top Metal Look w kolorze Iron Dark i w formacie 120 x 240 cm.


Blaty robocze i panele między szafkamiw kuchni wykonano natomiast z gresu o efekcie błyszczącego marmuru The Top Elegant Black: to kolekcja płyt opracowanych właśnie z myślą o tym, by gres porcelanowy zastosować jako element umeblowania z zachowaniem ciągłości z podłogami, wykorzystując niesamowite właściwości techniczne tego materiału. W tym przypadku wybrano format 162 x 324 cm o grubości 12 mm. Płytami The Top – dostępnymi również w wersji o grubości 6 mm – można pokrywać stoły, stoliki, półki oraz fronty mebli.


W koncepcji tego projektu podkreślono zamiar zachowania przemysłowego ducha pierwotnego budynku, z jego dużymi świetlikami oraz widocznymi nowo zainstalowanymi systemami. Jednocześnie współczesne potrzeby związane z pracą wymusiły zmianę organizacji przestrzeni wewnętrznych i utworzenie nowych pomieszczeń dysponujących rozwiązaniami technologicznymi i odpowiednio przystosowanym umeblowaniem. Efekt końcowy podkreśla system oświetleniowy, który jest w stanie uwydatnić poszczególne bryły i koncepcje stylistyczne.

 

 

Projekt: Studio Koster, Geert Koster i Francesca Zanier

Ph:  Andrea Martiradonna