People

Wytwarzanie addytywne – nowa droga w projektowaniu mebli

czas trwania czytania: 5 minuty

Ceramika i druk addytywny: wystrój wnętrz z Elli Design - 1
Alessio Elli

wywiad z Alessio Elli

Alessio Elli to projektant i artysta o wieloletniej pasji do szkła i licznych możliwości twórczych, jakie zapewnia. Po długiej analizie materiałów tradycyjnych Elli zgłębiał technikę druku cyfrowego, dzięki której opracował własny, wyjątkowy i współczesny styl. Wszystkie jego produkty charakteryzują się oryginalną równowagą form, światła i wykończenia powierzchni oraz są efektem doświadczania procesów addytywnych stosowanych również na skalę przemysłową.

Powierzchnie ceramiczne i druk addytywny to dwa sposoby na produkcję o niskim wpływie na środowisko i eksperymenty w zakresie nowych kategorii estetycznych. Teraz te dwie koncepcje powiązano w ramach propozycji mebli projektowanych i produkowanych przez markę ELLI, dla której Marazzi wykonuje powierzchnie.

„Meble marki ELLI”, jak opowiada założyciel firmy, Alessio Elli, „Powstają z innowacji ściśle związanej ze zrównoważonym rozwojem, który właśnie dzięki innowacji wiąże się z niezwykle dużą liczbą elementów, przede wszystkim z tematyką ‘zero waste’ w fazie produkcyjnej: wykorzystywany jest tylko niezbędny materiał, odpady są w całości pozyskiwane, przetwarzane i wykorzystywane ponownie. Przy wykorzystaniu tylko materiału niezbędnego do wykonania danego produktu lekkość wyrobu staje się ważnym parametrem projektu; proces produkcyjny jest potencjalnie ‘just in time’, oszczędza się powierzchnię betonową przeznaczoną na magazyn oraz na inne funkcjonalne obszary produkcji, a na dodatek linia produkcyjna jest wykonana w myśl zasad „szczupłej produkcji” i wymaga mniej miejsca na maszyny, zaś zużycie energii jest dużo mniejsze niż w przypadku produkcji „tradycyjnej”.

Poza produktem, jaka jest idea firmy?

Celem jest utworzenie Elli Factory, „cyfrowego warsztatu” oraz nowej koncepcji showroomu, który wpisuje się w najobszerniejsze projekty inteligentnego miasta, z zamiarem przywrócenia produkcji do miast, a jednocześnie usprawnienia dystrybucji poprzez bliskość punktów sprzedaży. Dzięki dwóm nowym udziałowcom będę mógł rozwinąć nie tylko pierwsze produkty i rynki, lecz także proces tworzenia platformy modeli własnych, które można zwizualizować, spersonalizować i wykonać poprzez druk addytywny. Oryginalne modele według projektu i modele zainspirowane trendami oraz stylami historycznymi we wzornictwie włoskim i międzynarodowym, aby zachować ich wartość i pamięć o nich.

Od jakich elementów zaczęliście i kim są Wasi odbiorcy?

Propozycja obejmuje stół, a także dostawkę z funkcją pufy i krzesła, które w całości wykonano techniką druku addytywnego.

Blaty będą wykonane z kolekcji The Top Marazzi i będą miały grubość 6 milimetrów. Wśród tekstur wybranych dla tej pierwszej serii mebli znalazły się: Sahara Noir, Golden White i Ceppo di Gré. Decyzja o zastosowaniu powierzchni ceramicznych to podkreślenie zasad zrównoważonego rozwoju, na jakich bazuje ten projekt. Inne serie blatów będą wykonane ze szkła i z materiałów, które jak ono można poddać recyklingowi. Wraz z kilkoma firmami wykonujemy unikalne powierzchnie i wykończenia, które będą łączyć się z formami i kolorami nowych mebli.

Naszym odbiorcą ma być świadomy nabywca, dbający o zmiany zachodzące w środowisku i stawiający na innowację technologiczną, a zwracamy się do publiczności międzynarodowej. Biorąc pod uwagę specyfikę tego produktu, uważamy, że idealnymi rynkami są rynki Ho.Re.Ca, ale również sektor mieszkaniowy i ten związany z obszarami publicznymi.

 

Gdzie będzie można zakupić nowe produkty?

Z początku na platformach e-commerce podmiotów trzecich –, np. Artemest, Archiproduct i DesignItaly – z którymi współpracujemy od lat i które pozwoliły nam sprzedawać na całym świecie. Ustalamy plan dystrybucji handlowej również poprzez sieć salonów i profesjonalistów, właśnie dlatego, że ekosystem produkcyjny tej linii mebli jest idealny dla sektora kontraktowego. W tej jeszcze niepewnej atmosferze temat udostępniania i rozwoju procesów oraz produktów, wśród badań nad designem i wielkich obiektów produkcyjnych, staje się zwyczajny i korzystny zarazem. Modele mogą być bardziej zróżnicowane, wszystkie jednak nastawione na mniejsze zużycie zasobów i optymalizację modeli produkcyjnych oraz dystrybucyjnych.