Z myślą o „płynnym” domu, pełnym przyjemnych materiałów

czas trwania czytania minuty

Nawiązania do stylów modernistycznych, płynne przestrzenie pełne światła i harmonijnie współgrające z naturą. Taki jest właśnie dom, którego projekt Vincent Van Duysen zrealizował na rzecz Molteni&C | Dada, stosując w nim obok kolekcji marki narracyjne i dekoracyjne materiały ceramiczne

Koncepcja przytulnego, ciepłego i kojącego domu, która w sugestywny sposób nawiązuje do korzeni współczesnego amerykańskiego ruchu, według którego mieszkania mają mieć „płynny” charakter, pomieszczenia mają być połączone ze sobą, obszerne i sprzyjające wspólnym chwilom, i która przewiduje, że przestrzenie wewnętrzne oraz zewnętrzne mają wzajemnie się przenikać. Tak właśnie jest w przypadku domu Molteni&C|Dada opracowanego przez Vincenta Van Duysena: „linie i formy — precyzuje dyrektor artystyczny marki — poszukują światła, by prowadzić nieustany dialog z daną przestrzenią i z człowiekiem. Produkty mają sprzyjać przyjemności i szczęściu, a także zachowywać pełną spójność z naturą: powietrze, światło, tlen”.

Van Duysen preferuje jako elementy wykończeniowe czyste materiały, w dotyku pobudzające zmysły. A kolory mają nawiązywać do natury. Światło staje się bowiem integralną częścią projektu danego pomieszczenia, ponieważ moduluje sposób, w jaki jest ono postrzegane. Podobnie jak w willach architektów z Los Angeles w latach 40. i 50., w planach budynków przewiduje się niczym nieprzerywane „ścieżki”, z ułatwiającą przechodzenie niewielką liczbą drzwi i dzielącymi przestrzenie ściankami wewnętrznymi. Dlatego ściany stają się głównymi elementami danej przestrzeni i jako takie są pokrywane tak narracyjnymi i dekoracyjnymi materiałami jak drewno czy ceramika. Wybrano więc na nie płytki Crogiolo Lume w formacie 6 x 24 cm, niezwykle błyszczące i cechujące się delikatnymi zmianami chromatycznymi oraz powierzchniowymi, które sprawiają, że dana powierzchnia jest wyrazista, jak żywa. Każda z płytek Lume różni się od drugiej, niczym wyroby wykonywane ręcznie, wprawiając ścianę w ruch, czyniąc z niej niemal dzieło sztuki, współgrające z mieniącym się światłem naturalnym — elementem wyróżniającym cały projekt.

Wybrano kolekcję Crogiolo Lume w trzech różnych kolorach — White, Greige i Black — które mają sugerować kolory natury: zieleń mchu, biel naturalnych kamieni i piasków oraz czerń lawy i ciemnej ziemi. Ma to podkreślać ciągłość między wnętrzem i zewnętrzem, charakterystyczną dla całej stylizacji. Ponadto Crogiolo Lume nawiązuje do typowych dla włoskiej architektury lat 40. XX wieku ręcznie wykonywanych majolik. Tutaj występują one w bardziej podstawowych odcieniach, a nie w typowych jaskrawych kolorach.

Do historii włoskiej architektury nawiązano również, stawiając na serię Mystone Travertino, w kolorze Silver, zastosowaną na podłogach w strefach dziennych i kuchni. Trawertyn to materiał używany już w architekturze starożytnego Rzymu, niezwykle popularny również w epokach renesansu, baroku, a później racjonalizmu. Tradycja ta doskonale świadczy o włoskości, dlatego jest tak bliska tożsamości Molteni&C|Dada. W tym przypadku gres porcelanowy ma przyjemnie nieprzezroczysty wygląd, wiernie oddając materiał źródłowy i sprawiając wrażenie miękkości, również w dotyku, co przywodzi na myśl nieobrobiony naturalny materiał. Ale jest to również materiał przyjazny środowisku, ponieważ ceramika nie wyczerpuje naturalnych zasobów kamieniołomów, a w składzie wielu kolekcji Marazzi wykorzystuje się ponad 40% materiałów pochodzących z recyklingu. Mystone Travertino wpisuje się więc w tę ideę domu będącego w ścisłej relacji z naturą. „Ale ma to być dom, który można 'poczuć', przyjemny i prawdziwy. Dom pełen komfortu, który wizualnie przekłada się również na dotykowy charakter materiałów” — podsumowuje Van Duysen.