<link rel="stylesheet" href="/static/CACHE/css/3973aad74e19.css" type="text/css" media="screen, projection">

People

Zmianą pokieruje design i jego wartości

czas trwania czytania: 7 minuty

Zmianą pokieruje design i jego wartości
wywiad z

Jenny Bergström

Mats Widbom

Jak wszystkie kraje skandynawskie Szwecja w dalszym ciągu zamierza pracować nad zrównoważonym rozwojem swojego terytorium, wspólnie z państwami, które podpisały porozumienie klimatyczne z Paryża. Jednym z czynników napędzających zmianę będzie design.

Rząd szwedzki nadal będzie finansował program wspierający szwedzkie wzornictwo i jego popularność na całym świecie. Swedish Design Movement to nowy program dążący do coraz większego rozpowszechniania i zwiększania znajomości kultury szwedzkiej, obejmujący takie branże jak architektura, moda, wystrój wnętrz oraz inne formy wzornictwa. Programem tym kieruje Visit Sweden we współpracy ze Szwedzkim Instytutem Architects Sweden, Szwedzkim Stowarzyszeniem Mody, szwedzką federacją zrzeszającą producentów drewna i mebli (TMF) oraz Szwedzkim Towarzystwem Rzemiosła, Svensk Form, a także wieloma miastami i regionami.

Plan działań, których opracowanie przewiduje się w ciągu najbliższych kilku lat, a także plan komunikacji zostaną ogłoszone przy okazji kolejnej edycji Stockholm Design Week; celem będzie zwiększenie wiedzy międzynarodowej na temat Szwecji jako kraju słynącego ze wzornictwa, zachęcanie turystów do wybierania Szwecji jako miejsca docelowego podróży – między innymi w celu odkrywania architektury i designu – oraz wzmocnienie eksportu produktów i usług przyjaznych środowisku.

O wartościach projektowania oraz o tym, jak nowe pokolenia pracują, patrząc w przyszłość o coraz mniejszym wpływie na środowisko i coraz bardziej cyfrowym charakterze, rozmawialiśmy z Jenny Bergström, Project Manager, Design, Fashion & Architecture w Swedish Institute, która pracuje nad programem Swedish Design Movement, oraz z Matsem Widbomem, dyrektorem zarządzającym Svensk Form.

 

Jakie wartości wciąż są charakterystyczne dla wzornictwa skandynawskiego i szwedzkiego? 

J.B. Zrównoważony rozwój, innowacja i cyfryzacja. Zrównoważony rozwój w szerokim znaczeniu tego pojęcia, od procesu projektowania po dobór materiałów, od produkcji po logistykę, na nowych modelach biznesowych skończywszy. Firmy mają świadomość tego, że konieczna jest radykalna zmiana, a pandemia tylko to potwierdziła. Przeskok cyfrowy, jaki miał miejsce w tym roku, jest pozytywny dla wielu marek projektowych i w znacznym stopniu zmienił oblicze biznesu, między innymi branży modowej. 

M.W. 

Pozostaje więź z prostym i funkcjonalnym przekazem formalnym. To, co jest już naprawdę nieodwracalne, to troska o środowisko, która coraz częściej pojawia się w celach i strategiach firm. Młodzi projektanci mają w tym temacie – nieważne, czy chodzi o modę, rzemiosło, architekturę czy design – mocny i autorytatywny głos, nigdy wcześniej tak nie było. Zauważmy też ciekawą i bardziej zróżnicowaną różnorodność ekspresji twórczej, często z pogranicza sztuki i designu: to już nie jedynie forma i funkcja. Wiele jest młodych i ciekawych marek, które proponują nowe formy przekazu. Mam na myśli, między innymi: Emmę Olbers, Monicę Förster, Mattiego Klenella i Claessona Koivistona Rune'a.

 

Jak zmienia się postawa młodych projektantów? 

J.B. 

Nowe pokolenie projektantów uważa zrównoważony rozwój za jedną z najważniejszych kwestii swojej codziennej pracy, nie tylko w odniesieniu do aspektów środowiskowych, lecz także, jeśli chodzi o nowe polityczne strategie społeczne i formy demokracji. Wielu młodych designerów poważnie uwzględnia takie zagadnienia jak włączenie i różnorodność. Jak wspomniał Mats Widbom, wielu z nich pracuje w sposób artystyczny, interdyscyplinarny i oparty na współpracy, utrwalając bardziej eksperymentalne, a często wręcz bardziej zabawne podejście do projektowania. Młodzi szwedzcy projektanci są niezwykle otwarci na międzynarodowe wpływy i współpracę, a wielu z nich – poprzez swoje prace – stara się niemal od razu reagować na potrzeby światowych rynków.

 

Czy design szwedzki łączy z designem włoskim historyczna już więź?

J.B. 

Włoscy projektanci od zawsze inspirowali szwedzkie wzornictwo i odwrotnie; może kiedyś bardziej niż teraz. Trudno zapomnieć o tym, jak wielkim zainteresowaniem i wpływem cieszyła się chociażby, w latach osiemdziesiątych w Skandynawii, grupa Memphis.

M.W.

Włoskie wzornictwo nadal inspiruje, nie wspominając nawet o sektorze tekstylnym oraz dużej różnorodności i jakości włoskiej produkcji. Milano Design Week wciąż jest najważniejszą międzynarodową platformą dla wielu szwedzkich firm projektowych. Ciekawie będzie móc obserwować, jakie zmiany nastąpią po tym rewolucyjnym roku; firmy szwedzkie są gotowe przyjąć tę transformację.

 

Jakie zagadnienia okażą się coraz bardziej strategiczne dla branży projektowej?

J.B. 

Design ma kluczowe znaczenie, kiedy odnajduje inteligentne i przyjazne środowisku rozwiązania potrafiące sprostać globalnym wyzwaniom; wyraźnie wpływa na życie ludzi i potrafi skłaniać ich do obierania nowych dróg, podejmowania odpowiednich decyzji. Myślę, że branża projektowa będzie miała kluczowe znaczenie we wspieraniu przyszłych zmian w wielu sektorach, również w odniesieniu do kwestii środowiskowych, ale nie tylko.

M.W.

Zrównoważony rozwój zarówno ze środowiskowego, jak i ze społecznego punktu widzenia. Wzornictwo będzie kluczowym łącznikiem między nowymi technologiami i coraz większą troską o dobrostan gatunku ludzkiego. Oczekujemy, że będzie w stanie pokierować rewolucyjnymi zmianami zachodzącymi w naszym stylu życia, pracy i podróżowania.