<link rel="stylesheet" href="/static/CACHE/css/cc8def6aa4b5.css" type="text/css" media="screen, projection">

People

Życie na otwartym powietrzu pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem

czas trwania czytania: 4 minuty

Życie na otwartym powietrzu pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem
DWA Studio

wywiad z DWA Studio

Frederik De Wachter i Alberto Artesani założyli pracownię DWA w Mediolanie w 2005 roku. Jest to podmiot multidyscyplinarny, który zajmuje się nie tylko wnętrzami czy projektowaniem obiektów detalicznych, lecz także tworzeniem instalacji w dziedzinie mody i designu. W swojej pracy wyróżnia się multidyscyplinarnością i nieustannym wzajemnym dialogiem różnych inspiracjami: od wielkich po małe, nawiązujące do stylu pop i do sektora luksusowego, z nieskazitelną geometrią i detalami potrafiącymi dodatkowo ją ubogacić.

The “All’Aperto” exhibition showcased en plein air living and the design transformation of outdoor materials and furniture. DWA Studio, which designed the installation in the cloisters of San Simpliciano in Milan, discusses the project.

Tematyką jednej z ich instalacji, zrealizowanej pod czterema bokami krużganku kompleksu San Simpliciano w Mediolanie, było życie na świeżym powietrzu. Wystawę promowaną przez Elle Decor zatytułowano „All'Aperto”, a zaprojektowała ją pracownia DWA Studio we współpracy z architektem krajobrazu Marco Bayem. W ramach instalacji zaprezentowano to, co najlepsze w umeblowaniu i materiałach do zastosowań zewnętrznych produkowanych we Włoszech, między innymi kolekcje Crogiolo Scenario i Terratech firmy Marazzi. Mówią nam o tym Frederik De Wachter i Alberto Artesani, założyciele DWA, którzy podkreślają również fakt, jak bardzo przestrzeń zewnętrzna zmienia się.


Jakie były źródła inspiracji dla instalacji „All'Aperto”?

Instalacja ta zajmuje całą ścieżkę wzdłuż krużganku otaczającego wielki ogród w stylu włoskim. Jest to przestrzeń działająca niczym filtr pomiędzy pomieszczeniami klasztoru i strefą ogrodową. Dlatego chcieliśmy wyeliminować wyraźne rozróżnienie między poszczególnymi przestrzeniami. Wprowadziliśmy do krużganku zieleń, jakby była ona przedłużeniem ogrodu, zapewniając w ten sposób płynność między wnętrzem i zewnętrzem oraz podkreślając fakt, że umeblowanie strefy zewnętrznej jest coraz ważniejsze w codziennym życiu, podobnie jak pragnienie spędzania w niej czasu z maksymalną wygodą. Zwieńczeniem całej instalacji jest sekwencja kolorowych tkanin w odcieniach zieleni i koloru żółtego, które ograniczają powiewy wiatru i swymi delikatnymi ruchami towarzyszą zwiedzającym.


Mamy obecnie do czynienia z nową świadomością w zakresie przestrzeni zewnętrznej. Jakie rodzaje środowisk będą powstawać?

Nigdy wcześniej nie odczuwano takiej potrzeby spędzana czasu na otwartym powietrzu, by wykonywać czynności, które na ogół były wykonywane w pomieszczeniach wewnętrznych, zarówno związanych z pracą, jak i z naszym dobrostanem czy rozrywką. Miło jest widzieć, jak mieszkańcy miast zawłaszczyli przestrzeń miejską i to z pewnością doprowadziło do zmiany wielu przyzwyczajeń, stylów życia oraz do przeorganizowania przestrzeni zarówno publicznych, jak i tych domowych. Coraz większe znaczenie ma zachowywanie ciągłości z wnętrzem.


Jakie główne zmiany zaszły pod względem materiałów i wykończenia wnętrz?

Zwracanie uwagi na wykończenie stref zewnętrznych doprowadziło firmy do przeprowadzania licznych badań rodzajów wykończenia i materiałów, o wydajności, która pozwoliłaby na wysoką odporność na czynniki atmosferyczne. Wykończenie stref zewnętrznych coraz bardziej upodabnia się do wystroju wnętrz. Sprzyjają temu badania w zakresie materiałów: tkanin, skóry, metalu lub drewna, które w tej biwalencji odgrywają najważniejsze role.


A jak w tej więzi wnętrza z zewnętrzem postrzegane są materiały ceramiczne?

Uważamy, że interesujące są badania w zakresie nowych właściwości dotykowych powierzchni z gresu porcelanowego, z nowymi formami i kolorami. Podoba nam się, że można go stosować nie tylko jako okładzinę podłóg i ścian, lecz także jako wykończenie elementów umeblowania. Jeśli natomiast mowa o strefach zewnętrznych, niezwykle interesujące jest wykorzystywanie gresu jako okładziny basenów: w zależności od doboru wykończenia i koloru sprawia on, że woda mieni się nieskończoną liczbą odcieni.