<link rel="stylesheet" href="/static/CACHE/css/4d686c7236cd.css" type="text/css" media="screen, projection">

Wystawę prac Gio Ponti „Kochając Architekturę”. Od 27 listopada 2019 r. do 13 kwietnia 2020 r. w MAXXI - Narodowym Muzeum Sztuki XXI w. w Rzymie, będzie można oglądać

Piątek 22 Maj 2020

Wystawę prac Gio Ponti „Kochając Architekturę”. Od 27 listopada 2019 r. do 13 kwietnia 2020 r. w MAXXI - Narodowym Muzeum Sztuki XXI w. w Rzymie, będzie można oglądać

W sekcji „Architektura jest jak kryształ” dwie kompozycje nawiązują do legendarnej już płytki ceramicznej Triennale zaprojektowanej w 1960 r. przez Gio Pontiego i Alberto Rosselliego dla Marazzi.

Forma, korpus i 4 zaokrąglone boki płytek Triennale na nowych fotografiach Adriana Samsona dla Marazzi

Triennale, płytka z czterema zaokrąglonymi bokami, zaprojektowana przez Gio Pontiego i Alberto Rosselliego dla Marazzi w 1960 r., eksponowana jest w MAXXI - Narodowym Muzeum Sztuki XXI w. w Rzymie, w ramach wielkiej retrospektywy, która, 40 lat po śmierci twórcy, gromadzi materiały archiwalne, oryginalne modele, fotografie, książki, czasopisma i klasykę wzornictwa, przedstawiając postać Pontiego - architekta.

Wystawa, której kuratorami są Maristella Casciato i Fluvio Irace oraz Margherita Guccione, Salvatore Licitra, Francesca Zanella, jest realizowana we współpracy z CSAC - Centrum Studiów i Archiwum Komunikacji przy Uniwersytecie w Parmie oraz Gio Ponti Archives. Jej celem jest zbadanie i przedstawienie wieloaspektowej działalności Gio Pontiego, począwszy od jego rewolucyjnych badań nad architekturą - „scenariuszem i ratunkiem naszego życia”.

W sekcji „Architektura jest jak kryształ” kuratorzy wystawy postanowili przedstawić płytkę Triennale jako formę sztuki, inspirującą do powstania innych form, z zachowaniem konceptu formy skończonej Pontiego. Dwie kompozycje, obie wykorzystujące Triennale z czarnego gresu o wymiarach 30x46,5 cm oraz 10x15,5 cm, stanowią ramy dla oryginalnych szkiców zaprojektowanych przez Gio Pontiego.

Płytka Triennale jest dziś uznawana za formę ikoniczną. Wykracza poza percepcję powierzchni i kontekstu. Może być wykorzystywana w dowolnej kolekcji Marazzi, z dowolnymi paletami lub teksturami. Dlatego nie przestaje fascynować architektów, projektantów i artystów.  Adrian Samson, londyński fotograf, który niedawno odwołał się do Triennale w swojej twórczości, stwierdził: „Zakochałem się w kolorach i kształtach tych legendarnych płytek. Miałem wrażenie, że oglądam dzieło sztuki. Nie chcieliśmy używać żadnego dodatkowego materiału, a popracować jedynie nad ich formą, ich korpusem, podkreślając ich zmysłowość”.

“GIO PONTI. Kochając Architekturę”
MAXXI. Narodowe Muzeum Sztuki XXI w., Rzym
27 listopada 2019 - 13 kwietnia 2020