
W miejscowości Gallipoli mediolańska pracownia AtelierP tworzy restaurację rybną, która — choć nie znajduje się bezpośrednio nad morzem — przywodzi na myśl towarzyszące mu blaski i mieniącą się powierzchnię dzięki zastosowaniu superbłyszczących cegiełek z gresu porcelanowego Crogiolo Lume.
Na starówce Gallipoli restauracja Lazzaro & Caterina to znajdujące się u stóp zabytkowego Palazzo Presta, zajmujące powierzchnię około 300 m2, pomieszczenie, do którego prowadzi kilka schodków w dół. Architekci Luca Piccinno, Mattia Pareschi i Alessandro M. Cesario, z mediolańskiej pracowni AtelierP, zamierzają skrócić do zera odległość, jaka dzieli budynek od słynnej Spiaggia della Purità (Plaża czystości), będącej prawdziwą perełką tego miejsca, tworząc projekt, który wnosi do pomieszczenia kolory i blask pobliskiego morza.
Renowację tego miejsca rozpoczęto od połączenia czterech apartamentów, w większości podłużnych, którym architekci nadali płynny i zróżnicowany charakter dzięki zastosowaniu na szeroką skalę płytek Crogiolo Lume w kolorze Blue, położonych zarówno na ścianach, jak i na podłodze. „Na posadzce” — objaśnia architekt Pareschi z AtelierP — miało znaleźć się jednolite tło, pozwalające jednak na wydobycie delikatnych różnic chromatycznych pomimo zastosowania tego samego materiału. Aby wnieść do środka piękno pobliskiego morza, zastosowaliśmy opalizujące cegiełki Crogiolo Lume, którymi pokryto ściany jedynie do pewnej wysokości. W ten sposób wzmocniono efekty cieniowania i podkreślono umeblowanie, na przykład sofy, oraz inne powierzchnie o efekcie marmuru”.
Wystrój wnętrz jest utrzymany w charakterystycznym dla początku XX wieku stylu kolonialnym, który podkreślono takimi detalami jak zabytkowa komoda, plakaty z lat 30. ubiegłego wieku czy przypominające palmy akcenty w kolorze zielonym. Dębowe ławy z poduszkami w kolorze beżowo-brązowym zajmują całe ściany, a naprzeciwko nich stoją krzesła z plecionki wiedeńskiej, stojące przy stołach z blatem o efekcie beżowego kamienia: te jasne elementy aranżacyjne doskonale kontrastują z głębokim granatem otaczających je płytek. Odcienie więc typowe dla piasku i głębin morza.
Ale w przypadku płytek ważną rolę odgrywa również sposób ich ułożenia. Jak wyjaśnia Pareschi: „Nie tylko zachowaliśmy ich ciągłość formatu, układając je bowiem w jodełkę w środkowej części podłogi, stworzyliśmy rodzaj dywanu, a poprzez różne sposoby ułożenia, pomimo jednolitego charakteru, wyróżniliśmy poszczególne pomieszczenia. Powierzchnie nawiązują do kolorów pobliskiego krajobrazu i nieregularnego charakteru materiałów naturalnych poddawanych obróbce ręcznej. Efekt strukturalny tych nowych materiałów ceramicznych jest niesamowity: cieniowanie zapewnia wrażenia przypominające te, z jakimi ma się do czynienia w przypadku materiałów wprost z kamieniołomu, nieregularnych i nigdy niejednakowych. Takie zróżnicowanie pozwala na „wprawianie powierzchni w ruch”, podobnie zresztą jak całych pomieszczeń. W tym miejscu ceramika nie jest jedynie materiałem okładzinowym, zapewnia bowiem możliwości kompozycyjne, stając się pełnoprawnym elementem aranżacji wnętrz. Poza tym, w przypadku Crogiolo Lume, ceramika nie jest jedynie materiałem imitującym inne materiały, dysponuje bowiem własnymi cechami rozpoznawalności i tożsamością materiałową”.
Choć częściowo znajduje się ona pod ziemią, naturalne światło do restauracji przedostaje się przez wielkie okna (przez które rozpościera się widok na jeden z zaułków miejscowości), odbijając się w majolikowych cegiełkach, które mienią się swoimi niesamowitymi barwami. Uroki morza mają przypominać również kinkiety Arturo Álvarez, przypominające głowy meduz, a także lampy z papieru z recyklingu Molo Design, zawieszone w strefie baru niczym dwa ukwiały.
„Ceramikę tę zastosowaliśmy również w innych projektach, w Mediolanie — podsumowuje Pareschi: często są to płyty o efekcie marmuru, ponieważ potrzebny był nam materiał, który nawiązywałby do jego estetyki i szlachetnego charakteru, ale dysponując bardziej stabilnymi parametrami i łatwością w utrzymaniu, zarówno pod względem czasu, jak i wszelkich osób, którym zostanie powierzona troska o nie. Gres porcelanowy oferuje takie właśnie zalety, a jednocześnie cechują go konkretne i opatrzone certyfikatami parametry techniczne, które sprawiają, że w sposób szczególny nadaje się on do wymagających zastosowań w sektorze HoReCa”.
Zdjęcia: Fabrizio Cirfiera
Galeria projektów
Zapoznaj się z kolekcjami projektu