<link rel="stylesheet" href="/static/CACHE/css/cc8def6aa4b5.css" type="text/css" media="screen, projection">

Project Portfolio

Nowe przestrzenie, w których opowiada się o historii firmy

czas trwania czytania: 6 minuty

Nowe przestrzenie, w których opowiada się o historii firmy

Muzeum Amaro Lucano w miejscowości Pisticci, w prowincji Matera, to nowa siedziba marki, symbol włoskości na świecie.

Czwarte już pokolenie rodziny przedsiębiorców decyduje się odnowić dawną przestrzeń, aby poświęcić ją historii marki i produktu, który produkuje od końca XIX wieku. Tak powstało Muzeum Amaro Lucano w miejscowości Pisticci, w prowincji Matera. To miejsce, w którym opowiada się o przeszłości, ale wiele też jest nawiązań do przyszłości.


Trudno nie wspomnieć w tym miejscu hasła reklamowego marki: „Cosa vuoi di più dalla vita?” (Czego chcieć więcej od życia?). A odpowiedź była tak oczywista: „Un Lucano”, czyli słynnego likieru Amaro Lucano z Pisticci.


To pragnienie ma już 126 lat, bowiem w 1894 roku Pasquale Vena postanowił nie dołączać do swoich braci w Ameryce, ale poświęcić się ciastkarni i sztuce przyrządzania naparów alkoholowych, by doświadczyć tego, co – po wielu próbach – stało się później jednym z najsłynniejszych amaro na świecie. Na pewno był to ulubiony trunek rodziny dynastii sabaudzkiej, która nadała Venie tytuł „Cavaliere”, a jego firma stała się oficjalnym dostawcą dworu królewskiego.


W 2010 roku rodzina postanowiła wyremontować miejsca produkcji powstałe w latach sześćdziesiątych, by utworzyć z nich muzeum i sklep marki.


O koncepcję nowej przestrzeni zadbało kanadyjskie studio GPAIA – Giannone Petricone Associates. Projekt wykonawczy i kierownictwo nad pracami przejął architekt Domenico Martino, z pracowni architektonicznej nazwanej jego imieniem, która swoje siedziby ma w Mediolanie i właśnie w Pisticci.


Trasę po historii firmy i pasji dla tej marki będącej symbolem włoskiej wiedzy zapoczątkowano w ogrodzie ziołowym dworku, w którym trzydzieści różnych ziół naparu Lucano można podziwiać, dotykać i nimi pooddychać.


W pierwszej części wejściowej, tuż za ogrodem ziołowym, znajduje się obszar sprzedażowy, magazyn, kuchnia, sala konferencyjna i tasting room. Na środku przestrzeni sprzedażowej znalazła się lada, która stanowi rodzaj obowiązkowego etapu zwiedzania, by móc przejść do dalszej części i posmakować wyrobów firmy, podziwiając między innymi najbardziej aktualne rozwiązania z zakresu miksologii, sztuki mieszania napojów.


Po przejściu przez ogród dociera się do przestrzeni wystawowej, w której historia Lucano jest przedstawiana na wielkiej drewnianej ścianie, mającej niemal odzwierciedlać typowe dla terenu, na którym powstała firma, wąwozy, wąskie i głębokie bruzdy erozyjne, tak charakterystyczne na terytorium Matery. Ale właściwie wszystkie pomieszczenia „opowiadają” o tym terenie i o tradycji. Efekt taki udało się stworzyć dzięki odpowiednim materiałom. Elementem rozpoznawczym, położonym na podłodze, jest Mystone Ceppo di Gré20 firmy Marazzi, zainspirowany typowo włoską skałą charakteryzującą się licznymi dużymi otoczakami.


Te płyty z gresu porcelanowego mają grubość 20 milimetrów i są na tyle uniwersalne oraz odporne na częste ich użytkowanie, by móc kłaść je zarówno we wnętrzu – w miejscach często uczęszczanych – jak i na zewnątrz, na kleju lub na sucho, na żwirze. Tak zrobiono na terenie muzeum, w których projektanci powierzyli temu rodzajowi wykończenia, w wariancie w kolorze antracytowym, rolę elementu łączącego przestrzenie wystawiennicze ze ścieżkami w otoczeniu ziół.


Powierzchnie drewniane łączą się z dużymi płytami z gresu, wytyczając ścieżkę, w której pozostawiono przestrzeń również dla elementów miedzianych, kolejnego materiału, do którego trudno nie nawiązać, bowiem występuje on w firmie od zawsze, w dawnych obszarach produkcyjnych. Metal można dostrzec także na wielkich portalach wejściowych wykonanych z drewna pomalowanego na czarno i czerwono, kolor marki. To nieustanne nawiązywanie do ziemi, do jej naturalnych zasobów, silnie kojarzy się również z przestrzeniami tego muzeum, będącego rodzajem technologicznej oraz interaktywnej ścieżki wystawienniczej, podróży po pięciu różnych obszarach tematycznych: terytorium Lukanii; historii amaro; kampaniach reklamowych, które zapewniły tej marce sukces; procesach przetwórstwa ziół i Pacchianie, kobiecej postaci charakterystycznej dla tej marki, ubranej w tradycyjny strój ludowy Pisticci.

zapoznaj się z kolekcjami