Sztuka życia według studio noa*

czas trwania czytania minuty

Monastero Arx Vivendi – tak nazywa się nowy obiekt hotelowy w miejscowości Arco, w prowincji Trento – zaprojektowany przez pracownię noa* network of architecture.

Z projektowego punktu widzenia koncepcja przewidywała takie przystosowanie dawnego „Monastero delle Serve di Maria Addolorata” nad brzegiem górnej części jeziora Garda, by zachować jego surowe oryginalne wnętrza i rozszerzyć rygor geometryczny budynku na nowe bryły, z olbrzymią dbałością o dobór materiałów i kolorów.

Prace przewidywały renowację i przekształcenie klasztoru z XVII wieku w obiekt o przeznaczeniu hotelowym, wykonując na parterze części wspólne (recepcję, lobby, salę śniadań, strefę barową i kuchnię), a na pierwszym piętrze i poddaszu pokoje dla gości.

Jednak w takim miejscu nie mogło oczywiście zabraknąć zupełnie nowej strefy Wellness wychodzącej na ogród: 500 metrów kwadratowych przestrzeni przeznaczonej na miejsca relaksu, pokoje zabiegów, sauny i ścieżkę wellness z łaźnią parową.

Obiekt ten otrzymał wyróżnienie w kategorii „Sektor komercyjny” promowanej przez włoską organizację Confindustria Ceramica nagrody 2021 „La Ceramica e Il Progetto” (Ceramika i Projekt). W ramach projektu zrealizowanego na XVII-wiecznym obiekcie zgłębiono zagadnienie, jakim jest przekształcenie obiektu historycznego w hotel, w którym ceramika może stanowić skuteczne rozwiązanie, bowiem – poprzez materiały, do jakich nawiązuje – potrafi ona budować więź przeszłości z teraźniejszością, a jednocześnie cechuje się wydajnością niezbędną w tego typu przestrzeni publicznej.

„Ten surowy budynek”, objaśnia Niccolò Panzani, projektant wnętrz z pracowni noa*, „wymagał zastosowania materiałów, które podkreślałyby jego dawne cechy. Gres porcelanowy Mystone Ceppo di Gré – wykorzystany w pokojach i apartamentach (na podłodze oraz jako okładziny, w formatach 60 x 60 i 30 x 60 cm, ale też na blatach łazienek) – wydał się nam idealny, by nadać naturalny, elegancki i ponadczasowy efekt, takie bowiem są pomieszczenia tego klasztoru. Z kolei w dawnym refektarzu długi centralny stół w sali śniadań pokryliśmy kolekcją The Top Marble Look Grigio Carnico, w ciemnym kolorze, łącząc parametry tego materiału z tak pożądaną w tym miejscu ideą dostojności”. Ceramika po raz kolejny wykazała się swoją niesamowitą uniwersalnością; od powierzchni wnętrz po umeblowanie – sprawdziła się pod względem założeń tego projektu i sprostała zapotrzebowaniu na parametry dostosowane do miejsca przeznaczonego na przyjmowanie dużej liczby gości.