- Kolory 10
- Powierzchnie 2
- Rozmiary 3
Projektanci
Studio Kuadra
Zaprojektowany przez Studio Kuadra nowy kościół w miejscowości Cinisi przekazuje potęgę sacrum poprzez architekturę o silnie symbolicznych elementach i detalach. Kolekcja Mystone Gris Fleury marki Marazzi, którą pokryto cały budynek, doskonale wpisuje się w kontekst orograficzny i barwy typowe dla tego terytorium.
Przy projektowaniu miejsca kultu wymagana jest szersza refleksja, uwzględniająca połączenie wielu czynników: lokalizacji, architektury, funkcjonalności, wiary, symbolizmu i bezpieczeństwa. Kościół Mater Redemptoris (Matki Odpupiciela), zaprojektowany w miejscowości Cinisi (Palermo, Włochy) przez architektów Andreę Grottaroliego i Manuela Giuliano z pracowni Studio Kuadra — zwycięzców konkursu zorganizowanego przez Konferencję Episkopatu Włoch — w pełni spełnia wszystkie wspomniane kryteria, do których warto jeszcze dodać umiejętność przekazywania poczucia świętości.
Dzięki swej nowoczesnej konstrukcji zespół parafialny można dostrzec już po dotarciu do Contrada Piano Peri, gdzie zaczyna się cmentarz parafialny. To monolit pokryty przypominającym kamień materiałem, z wystającą z jego korpusu dzwonnicą, która — wynurzając się z samej ziemi — wzbija się ku niebu. Aspekty symboliczne mają ciągły charakter, który dostrzega się w całym budynku. Jednym z kluczowych elementów tej architektury jest zastosowane w niej światło, podkreślające jej kolory i formy. Na środkową nawę kościoła postanowiono wpuścić zenitalne promienie słoneczne, tak funkcjonalne, a zarazem symboliczne, zaś umiejętnie dobrane światła punktowe podkreślają krucyfiks i chrzcielnicę. Elementy liturgiczne ograniczono do minimum, są delikatne i mają niewielkie rozmiary. Przez olbrzymie okna od strony zachodniej widać ‘ogród oliwny’, który stanowi nie tylko scenograficzny element nawiązujący do Pisma Świętego i pobliskiego krajobrazu, lecz także — dzięki zamknięciu go murem — skłania do kierowania wzroku w stronę nieba i pobliskiej góry Monte Longa.
Cały projekt cechuje się dbałością o aspekty technologiczne i zrównoważony rozwój.
Wykonana ze zbrojonego betonu konstrukcja z zewnątrz została wyłożona gresem porcelanowym z kolekcji Mystone Gris Fleury, zainstalowanym z wykorzystaniem technologii elewacji wentylowanej, systemu zapewniającego znaczną oszczędność energii i poprawiającego parametry termo-higrometryczne, ale też rozwiązującego problemy związane z wilgocią i gwarantującego doskonałe warunki we wnętrzu, zarówno latem, jak i zimą. „Okładzina zewnętrzna wykonana z ceramiki Mystone Gris Fleury marki Marazzi — objaśnia architekt Manuel Giuliano — została wybrana po dokonaniu wnikliwej oceny wielu innych rozwiązań, właśnie ze względu na jej bliskość estetyczną z kamieniem widocznym na znajdującej się za budynkiem górze. Światło zachodzącego słońca sprawia, że bryły kościoła wtapiają się w otoczenie”.
Kolekcja ta zainspirowana jest francuskim kamieniem o takiej samej nazwie i podobnie jak on charakteryzuje się niejednorodnym uziarnieniem oraz cieniowaniem tła, dzięki którym produkt ten zyskuje wyjątkowe parametry strukturalne, idealnie pasujące do tych, jakimi cechuje się kamień naturalny. Równie ważne znaczenie miał staranny dobór różnych formatów personalizowanych — o wymiarach 60 x 120 cm i 30 x 120 cm — układanych w nietypowy, specjalnie opracowany sposób, na tyle skuteczny i sugestywny, by uwydatnić pokrycie, zwiększyć ilość światła i nadać elewacji unikalny wygląd.
Produkowane na zamówienie powierzchnie ceramiczne z efektem woskowania wybrano jako okładzinę wszystkich podłóg wewnętrznych, z wyjątkiem pokoju dla małych dzieci, „by — jak objaśnia architekt Giuliano — uzyskać jednolity i wyraźny efekt, zdolny do rozpraszania naturalnego światła i zwiększania ogólnej jasności”.
Zdj.: Alfio Garozzo
Galeria projektów
Zapoznaj się z kolekcjami projektu