Odkrywamy „The Green and Blue Room” na Fuorisalone 2023 z architektką Patricią Viel, współzałożycielką ACPV ARCHITECTS Antonio Citterio Patricia Viel, która stworzyła i nadzorowała instalację przestrzeni wejściowej salonu Marazzi przy via Borgogna w Mediolanie. Ze znaną projektantką rozmawialiśmy również o pracach, które pracownia realizuje na całym świecie oraz o tematach, które będą w centrum uwagi w najbliższych latach.
Odkrywamy „The Green and Blue Room” na Fuorisalone 2023 z architektką Patricią Viel, współzałożycielką ACPV ARCHITECTS Antonio Citterio Patricia Viel, która stworzyła i nadzorowała instalację przestrzeni wejściowej salonu Marazzi przy via Borgogna w Mediolanie. Ze znaną projektantką rozmawialiśmy również o pracach, które pracownia realizuje na całym świecie oraz o tematach, które będą w centrum uwagi w najbliższych latach.
Nowa koncepcja salonu Marazzi przy Via Borgogna 2 w Mediolanie z okazji Milano Design Week. Eksplorowanie sektora kontraktowego firmowane przez ACPV ARCHITECTS, gdzie tradycyjna ceramika Crogiolo Confetto, wielkoformatowe płyty z gresu o efekcie marmuru i aksamitu, brąz i porcelana współgrają ze sobą w wyszukanym i ponadczasowym połączeniu w stylu „mix&match”.
Ze sceny Milano Design Week, dzięki słowom Patricii Viel, przenieśliśmy się na arenę międzynarodową, na której pracownia ACPV ARCHITECTS zajmuje bardzo ważne miejsce.
„The Green & Blue Room”: jaka jest koncepcja tej nowej instalacji?
Zaproponowaliśmy firmie Marazzi użytkowanie całej części wychodzącej na ulicę. Wyszliśmy z założenia, że warto zapomnieć o koncepcji ekspozycji: zamiarem było przeniesienie do wnętrza salonu wystawowego pewnego bagażu doświadczeń. Przestrzeń musi przekazywać założenia danego produktu, związany z nim klimat, atmosferę. Musi przykuwać uwagę odwiedzających, którzy muszą na tyle się nią zainteresować, aby do niej wejść, a potem wracać.
Projekt ‘The Green & Blue Room’ przewiduje stworzenie intymnego i przytulnego wnętrza. Czegoś w rodzaju wyszukanej herbaciarni charakteryzującej się paletą kolorów o delikatnych odcieniach. Ladę o eleganckich liniach i z elementami wykończeniowymi z brązu, wykonaną z gresu o efekcie marmuru, który położono również na podłodze, ściance baru i stolikach, harmonijnie połączono z nową kolekcją Crogiolo Confetto, tworząc umiejętny dialog tekstur i kolorów.
Projekt pokazuje niezwykłą wszechstronność materiałów ceramicznych, które obecnie osiągnęły bezprecedensowy poziom rozwoju i zdolności adaptacyjnych, a wyrafinowany charakter poszczególnych ich gam chromatycznych sprawia, że wystarczy zaledwie kilka elementów, dwa kolory i dwa materiały, by w niezwykle wyrazisty sposób nadać charakter danemu pomieszczeniu.
Ze świata na Milano Design Week i z powrotem… nad jakimi tematami pracujecie obecnie w ACPV?
Jesteśmy zaangażowani w liczne projekty, zarówno we Włoszech, jak i za granicą, a wszystkie je łączy chęć kreowania przestrzeni tworzących „wspólny dobrostan”. Należy do nich przebudowa siedziby firmy Enel przy Viale Margherita w Rzymie oraz przekształcenie elektrowni Enel „Alessandro Volta” w Montalto di Castro, pierwotnie przeznaczonej na nigdy nieuruchomioną elektrownię jądrową, w centrum kultury i muzeum poświęcone transformacji energetycznej, TECCC. Niedawno otworzyliśmy biura w Budynku D na terenie Symbiosis w Mediolanie, który jest budynkiem dla wielu najemców (multi-tenant) zgodnym z naszym podejściem „Building-as-a-City” (BaaC), w którym biura przyjmują złożony charakter środowiska miejskiego i oferują różnorodne usługi (siłownia, jadalnie, miejsca do odpoczynku), których ludzie potrzebują w ciągu dnia. Takie podejście promuje przestrzenie hybrydowe i łączenie ze sobą różnych typów architektury (biur, przestrzeni mieszkalnych, obiektów turystyczno-hotelarskich).
Praca o różnym zakresie, wyspecjalizowana w tworzeniu wysokiej jakości przestrzeni i takiej samej jakości spędzanego w niej czasu…
Obszar Symbiosis, położony kilka minut od historycznego centrum Mediolanu, to przykład planu rewitalizacji dzielnicy biznesowej o powierzchni 130 tys. metrów kwadratowych, z zespołem nowych budynków, który sprzyja zrównoważonemu i policentrycznemu rozwojowi miasta, oferując duże przestrzenie publiczne, w których ludzie mogą doświadczać krajobrazu miejskiego na nowe sposoby. Pozostając w temacie dobrostanu, pracujemy również nad obiektami hotelowymi i biurowymi na obszarze MilanoSesto, jednego z najambitniejszych projektów rewitalizacji ostatnich lat w Europie. W USA pracujemy nad placem publicznym 1221 Avenue of the Americas grupy Rockefeller, który wkrótce stanie się nowym dynamicznym miejscem spotkań w sercu Manhattanu.
Wychodzimy od nowych potrzeb ludzi i wracamy do dobrego samopoczucia tych, którzy będą mieszkać w zaprojektowanych przez Was przestrzeniach, nie możemy jednak nie pomyśleć o słynnej literze „S” z kryteriów ESG…
Główne trendy zarówno w architekturze, jak i projektowaniu wnętrz w coraz większym stopniu dotyczą umiejętności reagowania na potrzeby ludzi, rozumienia, w jaki sposób to, co robimy jako architekci, może być dostosowane do infrastruktury społecznej danego kontekstu, aby poprawić jakość życia. Analiza placu budowy, kontekstu, jego historii jest z pewnością materiałem bazowym naszych projektów. Pracując nad przekazem i ekspresją, dążymy do znalezienia rozwiązań, które stworzą harmonię i dialog z miejskim oraz naturalnym krajobrazem. Nigdy nie pracujemy nad projektem myśląc, że jest on odizolowany od życia w danym miejscu.
W naszych projektach staramy się osiągnąć „zrównoważony rozwój społeczny” (social sustainability), łącząc fizyczny wymiar architektury z życzeniami ludzi, pracując nad stale ewoluującą ideą przestrzeni, infrastrukturą, w której od zawsze kształtuje się życie społeczne i kulturalne, tworząc usługi, systemy angażowania obywateli i elastyczne przestrzenie dla zmieniających się społeczności i miejsc, często na zasadach rewitalizacji.
Centralnym aspektem naszych projektów jest dbałość o dobór materiałów. Preferujemy naturalne materiały, łącząc włoski styl i kulturę materialną miejsc: na przykład w hotelu Bulgari w Tokio — który właśnie został otwarty — połączyliśmy włoskie marmury z drewnem wiązu, drzewem charakterystycznym dla Japonii. Z kolei w projekcie mieszkaniowym w Cascina Merlata przeznaczyliśmy dużo miejsca na zastosowanie okładzin ceramicznych: przy doborze materiałów do wykorzystania w naszych projektach, zarówno w aranżacji wnętrz, jak i architekturze, bardzo dużą wagę przywiązujemy do ich właściwości, tak samo jak do wartości estetycznej.
Nie mniej ważny jest temat światła, który zajmuje centralne miejsce w naszych projektach jako element zdolny do łączenia i wzmacniania związku między przestrzenią a środowiskiem naturalnym, poprawiając wrażenia osób, które z niego korzystają.
Firma projektowa ACPV pracuje nad bardzo różnymi tematami, w najróżniejszych skalach, na całym świecie. Jak zarządzacie kompetencjami?
Niezależnie od tego, czy mówimy o zabudowie miejskiej na dużą skalę czy o pojedynczej sali konferencyjnej w budynku biurowym, chodzi o możliwość organizowania danych i całego procesu projektowania za pomocą narzędzi cyfrowych, które pozwalają architektom i inżynierom połączyć kompetencje z szerokiego zakresu dyscyplin w celu zarządzania pracami w całej ich złożoności. Cyfryzacja jest środkiem, a nie celem i umożliwia wykorzystywanie doświadczeń oraz kultur — nie tylko tych dotyczących projektowania — osób, które z nami pracują. Wracamy do czynnika „S”, nie mogłoby być inaczej.