Instalacja Simona Starlinga to stworzenie relacji cyklu malarskiego Tintoretta z ksylografiami i dziełami współczesnymi, aby zmusić do refleksji nad zmianami klimatu. Integralną część tego dzieła stanowi specjalna podłoga wykonana według projektu artysty przez markę Marazzi.
Po wystawie Luigiego Ghirriego marka Marazzi ponownie angażuje się w ważny projekt kulturalny. Bazując na cyklu malarskim Tintoretta w Gallerii Estense i na ksylografiach w Bibliotece Estense, instalacja Simona Starlinga ma zachęcać zwiedzających do przeżycia wciągającego, a wręcz profetycznego doświadczenia: trwająca obecnie susza, a w ujęciu bardziej ogólnym skutki zmian klimatu stają się tutaj alegorią współczesnego świata oraz technologii, która destabilizuje ekosystem.
Cieszący się międzynarodową sławą Brytyjczyk, Simon Starling (1967), odtworzył na suficie zainspirowany Metamorfozami Owidiusza cykl malarski Upadek Faetona Tintoretta (1518 – 1594), zmuszając zwiedzających do spojrzenia na upadek syna Heliosa z nieba z nieznanej dotąd perspektywy. Widoczny na obrazie ogień staje się ambiwalentnym symbolem możliwości przemiany i ryzyka destrukcji. „Mit Faetona — objaśnia artystka [Olga Gambari w La Repubblica, wiadomości z Modeny, 15 października 2022 r.] — ma głębokie znaczenie współczesne, jest niczym pewnego rodzaju proroctwo: myślał, że może zrobić dowolną rzecz, nawet poprowadzić rydwan słońca swojego ojca Apollo, tylko po to, by pokazać innym swoje boskie pochodzenie”.
Pod nim wielka ceramiczna podłoga wykonana ad hoc przez Marazzi (z płytami z gresu porcelanowego z kolekcji Mystone Limestone, w kolorze Ivory) wraz z niebem przywodzi na myśl elementy archaicznej, nieposkromionej fizyki. Artysta wykorzystał ceramikę jako białe płótno, na którym namalował naturalne elementy współgrające z postaciami widocznymi na cyklu Tintoretta. Około 60 dekoracji, z których każda różni się od siebie, na kwadratowych płytkach ma tworzyć nietuzinkową mozaikę artystyczną.
Instalacja ta współgra również z kilkoma ilustracjami, które wybrano ze stron cennych tomów przechowywanych w Bibliotece Estense oraz z innymi dziełami tego samego artysty. Zachęca on w ten sposób zwiedzających do spaceru w otoczeniu niezwykle sugestywnej scenerii. „Podłoga to labirynt, w którym połączono przesadnie powiększone fragmenty drzeworytów z XVIII i XIX wieku, tworząc metamorficzny kolaż drzew, pożarów i kłębów dymu. Niebo i ziemia łączą się ze sobą, tworząc olbrzymi stos, który wydaje się płonąć i spalać na naszych oczach, co przypomina znane nam niestety obrazki, bowiem z powodu zmian klimatycznych w podobny sposób „płonie” nasza planeta. W ramach tego projektu postanowiono, nawiązując do historii, przedstawić sytuację aktualną. […] Jest on niczym podróż w czasie mająca zwrócić naszą uwagę na te ważne kwestie”.
9 wrzesień – 31 styczeń
Gallerie Estensi, Largo Porta S.Agostino 337
Modena